Vijf tips voor meer balans in leven: 1. Blijf dicht bij jezelf. 2. Houd je energie op peil 3. Maak een goede planning 4. Wees dankbaar 5. Leer 'nee' zeggen

Vijf tips om weer in balans te komen

Voel je je gestrest, onrustig of vermoeid? Dan is het grote kans dat je uit balans bent. Met onderstaande tips vind je weer balans in je leven.

1. Balans ontstaat wanneer je dicht bij jezelf staat

Jezelf in balans krijgen en houden in het dagelijkse leven valt niet altijd mee. Om toch elke situatie de baas te kunnen zijn, is het belangrijk om dicht bij jezelf te blijven en meer naar je eigen gevoel en behoeften te luisteren. Besteed daarom aandacht aan jezelf, juist in drukke of hectische tijden, zodat je meer in verbinding bent met jezelf. Je wordt zelfbewuster van je eigen gevoel en behoeften, waardoor je beter je grenzen aan kunt geven en kunt focussen op wat écht belangrijk voor je is. Je kunt zo betere keuzes maken, die bijdragen aan een gezond en gebalanceerd leven.

2. Houd je energie op peil en laat los wat teveel energie kost

Goed in balans zijn betekent dat je goed voor je mentale en fysieke gezondheid zorgt, zodat het tegen een stootje kan. Eet gezond, beweeg, luister naar de signalen van je lichaam en ga bewust met je energie om. Zorg er voor dat je lichaam niet alleen energie verbruikt, maar dat die energie ook wordt aangevuld. Laat los wat teveel energie kost en neem regelmatig selfcare-momenten om jezelf op te laden, zodat je er weer tegenaan kunt. 

3. Maak een goede weekplanning inclusief selfcare-momenten

Soms zijn we zo bezig met onze to-do list af te vinken dat we vergeten te genieten. Wil je ondanks je drukke leven toch meer vanuit ontspanning leven en meer kunnen genieten? Maak een weekplanning inclusief selfcare-momenten. Een selfcare-moment hoeft overigens niet een uur te duren, maar kan ook 5 minuten zijn. Kijk kritisch naar je planning en durf keuzes te maken, focus alleen op wat écht belangrijk voor je is. Kijk ook of je planning realistisch is; is het haalbaar? Een te volle planning zorgt juist voor stress en het demotiveert als je aan het einde van de dag nog dingen op je to-do lijstje hebt staan.

4. Wees dankbaar

Richt je op dingen waar je dankbaar voor bent. Schrijf aan het einde van de dag drie dingen op waar je dankbaar voor bent of trots op bent. Door te focussen op positieve gebeurtenissen in je leven, ga je je beter voelen. Waar je je op focus groeit!

5. Leer ‘nee’ zeggen

Vind je ‘nee’ zeggen moeilijk, omdat je gewend bent anderen te pleasen? Als je iets echt niet wil of als je er eigenlijk geen tijd voor hebt, leer eens ‘nee’ te zeggen. Hoe lastig je dit ook vindt. Je hoeft echt niet altijd alles te doen wat anderen van je willen.

0 reacties

Laat een reactie achter

Bedankt voor je reactie